Approaching ethnic-racial relations in the teaching methodology of Sciences and Biology an activity for initial teacher training

Main Article Content

Rogério Soares Cordeiro
Lázaro Araújo Santos

Abstract

The text presents reflections of undergraduate Biology students on Ethnic-Racial Relations (RER) and Biology Teaching. The objective was to discuss the status of the theme in the Reference Curriculum Document of Bahia (DCRB). First, texts were made available for theoretical foundations, and later, open questions were answered, characteristics of qualitative research. The results show low academic production in Natural Sciences. It was possible to conceptualize, relate and criticize the RER in the DCRB. Possibilities emerged to bring Biology knowledge closer to social issues, as well as complaints in order to validate what the regulations provide. It is expected that future teachers will be repertorized and sensitized to the promotion of Ethnic-Racial Relations and promote a Biology with an anti-racist identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cordeiro, R. S., & Santos, L. A. . (2022). Approaching ethnic-racial relations in the teaching methodology of Sciences and Biology: an activity for initial teacher training. SBEnBio Biology Teaching Journal, 15(nesp.2), 733–750. https://doi.org/10.46667/renbio.v15inesp2.729
Section
Dossiê Temático - Relações Étnico-raciais e o Ensino de Biologia
Author Biographies

Rogério Soares Cordeiro, Instituto Federal Baiano - IFBaiano

PhD in Biotechnology - University of Mogi das Cruzes (UMC). Mogi das Cruzes, SP - Brazil. Professor of Basic, Technical and Technological Education - Federal Institute of Education, Science and Technology Baiano (IFBaiano). Santa Inês, BA - Brazil

Lázaro Araújo Santos, State University of Southwest Bahia

Master's student in Science Education - State University of Southwest Bahia (UESB). Candeias, BA - Brazil. Scholarship holder of the Research Support Foundation of the State of Bahia - FAPESB. Member of EnsiPeBio: Research Group on Science Teaching and Biodiversity

References

ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021.

BAHIA. Documento curricular referencial da Bahia para educação infantil e ensino fundamental. Secretaria da Educação do Estado da Bahia, v. 1, Rio de Janeiro: FGV, 2020. 484 p.

BAHIA. Documento orientador: ano letivo 2022 – Novo Ensino Médio de tempo parcial. Secretaria da Educação do Estado da Bahia, v. 2. Rio de Janeiro: FGV, 2022. 87 p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70 LDA / Almedina Brasil, 2016.

BARZANO, Marco Antonio Leandro; MELO, André Carneiro. Saberes da biodiversidade: perspectivas decoloniais no currículo do ensino de biologia. Revista Teias, v. 20, n. 59, p. 191-208, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.12957/teias.2019.45302. Acesso em: 15 mar. 2022.

BRASIL. LEI 9.934, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da

Educação Nacional.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer nº 3, de 10 de março de 2004. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana, 2004.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Inclui no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-brasileira e Indígena”, 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação; Câmera de Educação Básica. Parecer nº 7, de 7 de abril de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica, 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a Base. Brasília: MEC/SEB, 2018.

COVA, Bruno Oliveira; PENNA, Uiré Lopes; PINHEIRO, Bárbara Carine Lopes. Decolonialidade no ensino de ciências e educação ambiental em uma escola anisiana na Bahia. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 171-208.

CRUZ, Denise Gonçalves da. Caminhos para uma perspectiva decolonial no ensino de ciências. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 209-236.

DORNELLES, Leni Vieira; FERRARO, José Luis. No rastro da diferença: reflexões sobre o ensino e modo de ser professores de biologia. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 270-283.

FERNANDES, Kelly Meneses. Biologia, educação das relações étnico-raciais e inversão epistemológica. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 1, n. 2, p. 311-323, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.12957/riae.2015.16194. Acesso em: 12 mar. 2022.

FERNANDES, Kelly Meneses. Escrita ventaneada de uma professora negra no educar para as relações étnico-raciais na licenciatura em biologia. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 330-347.

FERRARO, José Luís Schifino; DORNELLES, Leni Vieira. Relações étnico-raciais: possibilidades do ensino de ciências na educação infantil. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 277-299, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14244/198271991094. Acesso em: 03 abr. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed., São Paulo: Atlas, 1987.

GOMES, Nilma Lino. Educação, relações étnico-raciais e a Lei Nº 10.639/03: breves reflexões. In: BRANDÃO, Ana Paula (Org.). Modos de fazer: caderno de atividades, saberes e fazeres. Rio de Janeiro: A Cor da Cultura – Fundação Roberto Marinho, 2010. v.4, p. 19-26.

GOMES, Nilma Lino; JESUS, Rodrigo Ednilson de. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para pesquisa. Educar em Revista, n. 47, p. 19-33, 2013.

JESUS, Jeobergna; PAIXÃO, Marília Costa Santos da; PRUDÊNCIO, Christiana Andrea Vianna. Relações étnico-raciais e o ensino de ciências: um mapeamento das pesquisas sobre o tema. Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., v. 28, n. 55, p. 221-236, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2019.v28.n55.p221-236. Acesso em: 13 abr. 2022.

JÚNIOR, Waldemar Borges da Oliveira; COELHO, Wilma de Nazaré Baía. O que dizem teses e dissertações sobre a diversidade étnico-racial e ensino de ciências (2015-2020)? In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 57-78.

MACHADO, Carlos; LORAS, Alexandra. Gênios da humanidade: ciência, tecnologia e inovação africana e afrodescendente. São Paulo: DBA, 2017.

OLIVEIRA, Silvio Luis de. Tratado de Metodologia Científica. São Paulo, Pioneira, 1999.

PINHEIRO, Bárbara Carine Soares. Educação em Ciências na Escola Democrática e as Relações étnico-raciais. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, p. 329-344, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u329344. Acesso em: 04 abr. 2022.

PRUDÊNCIO, Christiana Andréa Vianna; SANTOS, Dayane Ferreira dos; RIBEIRO, Krisnayne Santos dos. Ciência fio a fio: possibilidades de diálogo entre as relações étnico-raciais e o ensino de ciências. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 146-170.

ROSA, Katemari. A (pouca) presença de minorias étnico-raciais e mulheres na construção da ciência. In: GARCIA, M. D. Garcia; AUTH, M. A.; TAKAHASHI, K. (Orgs.). Enfrentamentos do ensino de física na sociedade contemporânea. São Paulo: Livraria da Física, 2016. p. 619-632.

SANTOS, Flávio Henrique de Oliveira; PÁDUA, Karla Cunha; ALMADA, Emmanuel Duarte. “Compadre Angico”: etnobotânica e ensino de ciências em narrativas do povo pataxó. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 284-304.

SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. Aprender, ensinar e relações étnico-raciais no Brasil. Educação, n. 3, v. 63, p. 489-506, 2007. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84806306.pdf Acesso em: 31 de outubro de 2022.

SILVA, Alexsandro Alberto da; OLIVEIRA, Rita Patrícia Almeida de; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Contribuições e reflexões da proposta de uma oficina intercultural crítica enquanto prática da educação ambiental decolonial. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 305-329.

SILVA, Joaklebio Alves da; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Educação para as relações étnico-raciais nas Diretrizes Curriculares Nacionais e na Base Nacional Comum para a formação inicial docente: implicações para o ensino de ciências e biologia antirracista. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 16-57.

SILVA, Joaklebio Alves da; SILVA, José Antonio Novaes da; BOTELHO, Denise Maria. Fundamentos para práticas pedagógicas: Lei 10.639/2003 e educação para as relações étnico-raciais no ensino de ciências e biologia. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 237-269.

SILVA, Joaklebio Alves da; ARAÚJO, Monica Lopes Folena. Educação para as relações étnico-raciais na formação inicial de professores e professoras de ciências e biologia sob a ótica do projeto pedagógico do curso de licenciatura em ciências biológicas da UFRPE. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Org.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 111-145.

SILVA, José Antonio Novaes da. O microscópio/microscopistas negros, a célula e a saúde da população negra: apontamentos para um processo de ensino/aprendizagem de citologia decolonial. In: ARAÚJO, Monica Lopes Folena; SILVA, Joaklebio Alves da (Orgs.). Ensino de ciências e biologia: discussões em torno da educação para as relações étnico-raciais na formação e prática pedagógica de professoras e professores [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. p. 79-110.

VERRANGIA, Douglas. Conhecimentos tradicionais de matriz africana e afrobrasileira no ensino de Ciências: um grande desafio. Revista África e Africanidades, v. 2, n. 8, p. 705-718, 2010. Disponível em:

http://www.africaeafricanidades.com.br/documentos/conhecimentos_tradicionais_matriz_afro-brasileira_ensino_ciencias.pdf. Acesso em: 03 abr. 2022.

VERRANGIA, Douglas. Educação científica e diversidade étnico-racial: o ensino e a pesquisa em foco. Revista Interacções, n. 31, p. 2-27, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.25755/int.6368 . Acesso em: 04 abr. 2022.

VERRANGIA, Douglas; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 705-718, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300004. Acesso em: 25 abr. 2022.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.