Assessment of learning in Biology teaching analysis of anchoring social representations of teachers

Main Article Content

Diego Mota
Silvana Soares de Araujo Mesquita

Abstract

Based on the Theory of Social Representations, we analyzed the construction of the meanings of the assessment practices of high school Biology teachers. Our objective was to identify the anchoring process that underlie their knowledge and guide their pedagogical practices. We intend to expand, with a psychosocial perspective, the interpretation of the tensions built between professional knowledge and the representations of the teacher's work. The results announce a set of meanings that indicate the strength of institutional norms on teaching work, associated with the metaphor of a "gear", and suggest that this social representation is anchored in the image of a traditional school prototype, in its representation of the school culture and the centrality of the curriculum in their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mota, D., & Mesquita, S. S. de A. (2023). Assessment of learning in Biology teaching: analysis of anchoring social representations of teachers . SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(1), 163–182. https://doi.org/10.46667/renbio.v16i1.957
Section
Artigos com Relatos de Pesquisa
Author Biographies

Diego Mota, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). Rio de Janeiro,RJ - Brazil. Teacher - Colégio Pedro II. São Cristóvão, RJ - Brazil.

Silvana Soares de Araujo Mesquita, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, PUC-Rio, RJ - Brazil. Adjunct Professor Department of Education, Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro, PUC-Rio, RJ - Brazil

References

ALBA, Martha. Representações sociais e memória coletiva: uma releitura. Teoria das representações sociais, v. 50, p. 393-432, 2014.

ARROYO, Miguel. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. Em aberto, v. 11, n. 53, 2004.

AUSUBEL, David Paul. The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Springer Science & Business Media, 2012.

BARDLN, Lawrence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARROSO, João. Cultura, cultura escolar, cultura de escola. Princípios gerais da administração escolar, v. 1, p. 181-199, 2012.

BIZZO, Nélio. Pensamento científico: a natureza da ciência no ensino fundamental. São Paulo: Melhoramentos, 2012.

CACHAPUZ, Antônio. A necessária renovação do ensino de Ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. A hipótese das representações sociais hegemônicas do trabalho docente. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 10, n. 22, p. 60-78, 2013.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria. O estudo da ancoragem das representações sociais e o campo da Educação. Revista de Educação Pública, v. 26, n. 63, p. 775-797, 2017.

CAMPOS, Pedro Humberto Faria; BRANDÃO, Caio Teixeira; BENEVIDES, Andréa Silva. Sistemas de Representações Sociais: contribuições para a pesquisa em Educação. Revista Teias, 2020, n.21, p.167-182.

CAMPOS, Pedro Humberto. A abordagem estrutural das relações entre práticas e representações sociais. In: CAMPOS, Pedro Humberto Faria; LOUREIRO, Marcos Corrêa da Silva. (org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG, 2003. p. 22-35.

CARVALHO, Ítalo Nascimento de; EL-HANI, Charbel N.; NUNES-NETO, Nei. How should we select conceptual content for biology high school curricula?. Science & Education, v. 29, n. 3, p. 513-547, 2020.

CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 4. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

CRAHAY, Marcel et al. Funções, estruturação e evolução das crenças (e conhecimentos) dos professores. Cadernos Cenpec Nova série, v. 6, n. 2, 2017.

DOISE, Willem. Da psicologia social à psicologia societal. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 18, p. 27-35, 2002.

DURÉ, Ravi Cajú; ANDRADE, Maria José Dias; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Biologia no ensino médio: concepções docentes sobre ensinar e aprender. Actio: Docência em Ciências, v.6, n.3, p.1-24, 2021.

FREITAS, Sirley Leite. et al. Avaliação educacional: formas de uso na prática pedagógica. Meta: Avaliação, v. 6, n. 16, p. 85-98, jan./abr. 2014.

GALVÃO, Maria Cristina. Nós somos a história da educação. 2010. Tese (doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, 2010.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito e desafio: uma perspectiva construtivista. 2003.

Mediação. Porto Alegre: Medicação, 2003, c1971.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores, 2000. p.23-43. In: NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Editora Porto, 2000, c1992.

JODELET, Denise. As representações sociais. Rio de janeiro: Eduerj, 2001. p. 17-44.

JODELET, Denise. Représentations sociales: un domaine en expansion. In: JODELET, D. (org.). Les représentations Sociales. Paris: PUF, 1989. p. 31-61.

KETELE, Jean Marie de. Caminhos para a avaliação de competências. Revista Portuguesa de Pedagogia, p. 135-147, 2006.

LIMA, Valderez Marina de; BORGES, Regina Maria Rabello. Tendências contemporâneas do ensino de Biologia no Brasil. REEC: Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, v. 6, n. 1, p. 10, 2007.

LUCKESI, Cipriano C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 18. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2006.

MATTHEWS, Michael S. Construtivismo e o ensino de ciências: uma avaliação. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 17, n. 3, p. 270-294, 2009.

MAZZITELLI, Claudia Alejandra; et al. Las evaluaciones em física y en química: ¿qué aprendizaje se favorece desde la enseñanza en la educación secundaria? Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 143-59, 2013.

MEIS, Leopoldo de. Educação em Ciência. P.44-56. In Ensino de Ciências e desenvolvimento: o que pensam os cientistas. 2009. Brasília: UNESCO, 2009.

MORIN, Edgar. La mente bien ordenada: repensar la reforma, reformar el pensamiento. Méxigo, DF: Siglo XXI, 2020.

MORTIMER, Eduardo Fleury. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciências: para onde vamos. Investigações em ensino de ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 1996.

MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1978, 1961.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes, 2009. p. 23-42.

MOTA, Diego; MAMEDE-NEVES, Maria Apparecida Campos. Percepções e representações sociais de professores acerca de avaliação da aprendizagem: um estudo das produções em teses e dissertações (2009-2019). Regae-Revista de Gestão e Avaliação Educacional, v.10, n.10. p. e55396.

NUNES, Sátiro Ferreira; MAZZOTTI, Tarso. Colégio Pedro II: símbolo de educação. Universidade Federal da Paraíba. Revista Temas em Educação, v. 20, n. 1/2, p. 106, 201.

OCDE_Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD); What has changed in the classroom? OECD Publishing, 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/education/ceri/measuring-innovation-in-education-2019-9789264311671-en.htm

PERRENOUD, Philippe. Construir competências é virar as costas aos saberes. Revista Pátio, Porto Alegre v. 3, p. 15-19, 1999.

POSO, Fabiana de Freitas; MONTEIRO, Bruno Andrade Pinto. Concepções de avaliação presentes nos trabalhos apresentados no Enebio. Ciência em tela, v.12, n.1, 2019.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2021.

SCARPA, D. L.; Campos, N. F. Potencialidades do ensino de Biologia por investigação. Estudos avançados, 32, 25-41. 2018.

SILVA, Alcina Maria Testa Brás da. A produção dos saberes nas ciências naturais: uma reflexão com base na teoria das representações sociais. 441-457 In: ROSSO, Adriana; et. al. Mundo sem fronteiras: representações sociais e práticas psicossociais. Porto Alegre: Abrapso, 2021.

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação & Sociedade, v. 34, n. 123, p. 551-571, 2013.

TEIXEIRA, Paulo Marcelo. Reflexões sobre o Ensino de Biologia realizado em nossas escolas. Reflexões, v.6, n.34. 2013.

VIANNA, H. M. Fundamentos de um programa de avaliação educacional. Meta: Avaliação, p. 11-27, jan./abr., 2009.

VITTORAZZI, Dayvisson Luís. Os temas de biologia sob a ótica das representações sociais nas pesquisas em ensino de ciências. Ensino, Saúde e Ambiente, p. 1-20, abr.,2019.

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.