The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations

Main Article Content

Rosilaine Wardenski
Márcia Serra Ferreira

Abstract

This article analyses the discourses conveyed by oficial policies for Professional Master’s degree (MP) in Teaching that participates in the production of meanings about the theory-practice relationship. In a sociocultural perspective, it investigates the discourses present in Documents issued by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel in the field of Teaching. The constitution of these courses is involved in a history permeated by singularities, such as the creation of MP themselves, and repetitions. The MP is seen as an innovation due to its impact on diferent levels of education, legitimized by the discourses delivered in the evaluation of the relationship between theory and practice. In studies like this, we aim to facilitate a proliferation of possible meanings for curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Wardenski, R., & Ferreira, M. S. (2023). The alchemy of the Teaching Professional Masters as curricular innovations. SBEnBio Biology Teaching Journal, 16(nesp.1), 409–429. https://doi.org/10.46667/renbio.v16inesp.1.1080
Section
Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia
Author Biographies

Rosilaine Wardenski, Federal University of Rio de Janeiro

Post-doctorate in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. PhD in Science and Health Education - (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

Márcia Serra Ferreira, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil. Associate Professor - Faculty of Education - Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ - Brazil.

References

BORDIN, Tamara Maria. O saber e o poder: a contribuição de Michel Foucault. Saberes, v.1, n. 10, p. 225-235, nov. 2014.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 21. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 7 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

KOSELLECK, Reinhart. Estratos do tempo: estudos sobre história. 2. ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento de Orientações para a Criação de Cursos Novos da Área de Ensino. Brasília: MEC/CAPES, 2022. 18 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório de Avaliação da Área de Ensino. Quadriênio 2017-2020. Brasília: MEC/CAPES, 2021. 81 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento da Área de Ensino. Quadriênio 2017-2020. Brasília: MEC/CAPES, 2019a. 19 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento de Orientações para a Criação de Cursos Novos da Área de Ensino. Brasília: MEC/CAPES, 2019b. 12 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório do Seminário de Meio Termo da Área de Ensino. Quadriênio 2017-2020. Brasília: MEC/CAPES, 2019c. 26 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório de Avaliação da Área de Ensino. Quadriênio 2013-2016. Brasília: MEC/CAPES, 2017b. 102 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento da Área de Ensino. Quadriênio 2013-2016. Brasília: MEC/CAPES, 2016a. 54 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento de Orientações para a Criação de Cursos Novos da Área de Ensino. 2016. Brasília: MEC/CAPES, 2016b. 20 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório do Seminário de Acompanhamento dos Programas de Pós-graduação em Ensino, 4. Brasília: MEC/CAPES, 2015. 110 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório do Seminário de Acompanhamento dos Programas de Pós-graduação em Ensino, 3. Brasília: MEC/CAPES, 2014. 63 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento da Área de Ensino. Triênio 2010-2012. Brasília: MEC/CAPES, 2013a. 80 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório de Avaliação da Área de Ensino. Triênio 2010-2012. Brasília: MEC/CAPES, 2013b. 45 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório do Seminário de Acompanhamento dos Programas de Pós-graduação em Ensino, 1. Brasília: MEC/CAPES, 2013c. 13 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Documento de Orientações para a Criação de Cursos Novos da Área de Ensino. Brasília: MEC/CAPES, 2012. 10 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Comunicado número 001/2011. Brasília: MEC/CAPES, 2011a. p. 2.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Comunicado número 001/2011. Brasília: MEC/CAPES, 2011b. p. 1.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório da Reunião Inicial de Reestruturação da Área de Ensino. Brasília: MEC/CAPES, 2011c. 2 p.

MEC. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Relatório de Avaliação da Área de Ensino de Ciências e Matemática. Triênio 2007-2009. Brasília: MEC/CAPES, 2010. 41 p.

POPKEWITZ, Thomaz. Lutando em defesa da alma: a política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed, 2001.

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.