Sex, sexualities and genders a contribution of feminist theorizations for the discussion of the limits of explanations and biological categorizations

Main Article Content

Fabiana Aparecida de Carvalho

Abstract

The purpose of this essay is to discuss the centrality of genders and the contributions or limitations of  the semantic/scientific field of biology and culture to define categories such as gender, sexuality and  sex. Thus, this research anchors in the theorizations coming from feminist and post-critical epistemologies to present and to displace some declarations about sexualities and genders and to discuss its discursive order, in other words, how their definitions or specific language embraces or imprisons other meanings and often circumscribes a normative and deterministic biology. This problematization also criticizes the binary understanding of sexualities / genders, emphasizing differentiated models read by feminist biologists who criticize the understandings that use biology to construct meanings about our bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Carvalho, F. A. de. (2020). Sex, sexualities and genders: a contribution of feminist theorizations for the discussion of the limits of explanations and biological categorizations. SBEnBio Biology Teaching Journal, 13(1), 223–242. https://doi.org/10.46667/renbio.v13i1.313
Section
Ensaios
Author Biography

Fabiana Aparecida de Carvalho, State University of Maringá

PhD in Education - State University of Maringá. Maringá, PR - Brazil. Assistant Professor - State University of Maringá. Maringá, PR - Brazil.

References

BRITZMAN, D. Curiosidade, sexualidade e currículo. In: LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogia da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p.83-112.

BUTLER, J. Cuerpos que importan. Buenos Aires: Páidos, 2012.

CARVALHO, F. A. de. Os discursos biológicos na educação para os gêneros – as sexualidades – e as diferenças: aproximações e distanciamentos. 2018. 223 f. Tese (Doutorado em Educação para Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.

CARVALHO, F. A. de; BERTOLLI-FILHO, C. Sexualidade e educação sexual: enunciações e dispositivos nos contextos de ensino de ciências. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS, 7., Campinas, SP, 2011. Anais... Campinas, SP: ABRAPEC/NUTES/UNICAMP, 2011. p. 1-10.

CARVALHO, F. A. de; LORENCINI-JÚNIOR, A. Os discursos biológicos para os gêneros, as sexualidades e as diferenças no Brasil: um panorama histórico. Revista Valore, Volta Redonda, n. 3 (ed. esp.), p. 575-586, 2018.

FAUSTO-STERLING, A. The Sciencies - The five sexes. New York: The New York Academy of Sciences, s/n, p. 19-25, mar. /apr., 1993. Disponível em:

https://doi.org/10.1002/j.2326-1951.1993.tb03081.x

FAUSTO-STERLING, A. Cuerpos sexuados. Barcelona: Ed. Melusina, 2006.

FAUSTO-STERLING, A. Sex / Gender: biology in a social world. Lillington: Routledge, 2012

FOUCAULT, M. A história da sexualidade I. 14. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FURLANI, J. Educação Sexual - possibilidades didáticas. In: LOURO, G.L. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 73-91.

HARAWAY, D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, no. 5, p. 7-40, 1995.

HARDING, S. Ciencia y feminismo. Madrid: Ed. Morata S. L., 1996.

HARDING, S. Raça: doadores universais em uma cultura vampira. In: LESSA, P.; GALINDO, D. (Org.). Relações multiespécies em rede. Maringá: EDUEM, 2017. p. 47-94.

KELLER, E. F. Qual foi o impacto do feminismo na ciência? Cadernos Pagu, Campinas, Unicamp, n. 27, p.13-34, jul./dez., 2006.

LAQUEUR, T. Inventando o sexo. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2001.

LIMA E SOUZA, A. M. F. Ensino de ciências: onde está o gênero? Revista Faced, Salvador, n.13, p.149-160, jan./jun., 2008.

LÖWY, I. Ciências e gênero. In: HIRATA, H. et al. (Org.). Dicionário crítico do feminismo. São Paulo: Ed. UNESP, 2009. p. 40-44.

MARGULLIS, L; DORION, S. O que é sexo? Rio de Janeiro: Zahar, 2002.

MOORE, H. Understanding sex and gender. In: INGOLD, T. Companion encyclopedia of anthropology. London/New York: Routledge, 1994. p. 813-830.

ROUGHGARDEN, J. Evolução do gênero e da sexualidade. Londrina: Planta, 2005.

SANTOS, L. H. dos. A biologia tem uma história que não é natural. In: COSTA, M. V. Estudos culturais em educação: mídia, brinquedo, biologia, literatura, cinema. Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000. p. 229-256.

SCHIENBINGER, L.O feminismo mudou a ciência? Bauru: EDUSC, 2001.

SCOTT, J. Os usos e os abusos do gênero. Projeto História, n. 45, São Paulo, p. 327-351, 2012.

SENKEVICS, A.S.; POLIDORO; J.Z. Corpo, gênero e ciência: na interface entre biologia e sociedade. Revista da Biologia, São Paulo, n. 9, v. 1, p. 16-21, 2012.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)